Tibetanci u svom svjetonazoru imaju duboko ukorijenjeno vjerovanje u ciklus smrti i ponovnog rođenja, temeljeno na učenjima tibetanskog budizma. Prema njihovom vjerovanju, naše sadašnje postojanje nije prvo iskustvo života, nego smo kroz više života prolazili kroz različite smrti i reinkarnacije. Rođenje, prema ovom učenju, zapravo je pandan smrti. Prelaskom iz jednog života u drugi, duša prolazi kroz različite faze i cikluse, a na trajanje tih ciklusa utječu naša individualna uvjerenja, misli i djela.

Bardo: Prijelazna faza

U tibetanskoj budističkoj tradiciji, nakon smrti, duša ulazi u prijelazno stanje koje se naziva Bardo. Bardo je faza između smrti i ponovnog rođenja, i vjeruje se da traje 49 dana. Tijekom ovog razdoblja, duša prolazi kroz nekoliko faza, od kojih svaka odražava njezino karmičko stanje i svijest u trenutku smrti. Prema tibetanskom učenju, ono što smo mislili, govorili i činili tijekom našeg života ima značajan utjecaj na to kakvu ćemo karmu nositi u sljedeći život. Karma, ili posljedica naših djela, djeluje kao odlučujući čimbenik za to gdje i kako ćemo se ponovno roditi.

Utjecaj karme na ponovno rođenje

Karma, koja je rezultat svih naših svjesnih djela, može biti pozitivna ili negativna. Ako osoba tijekom života čini dobra djela i njegovala suosjećanje, stvorila je pozitivnu karmu koja će olakšati njezino ponovno rođenje u povoljnijem okruženju ili čak dovesti do prosvjetljenja. S druge strane, negativna karma može rezultirati nepovoljnim ponovnim rođenjem, što može uključivati teškoće ili patnju u sljedećem životu.

Posljednji trenuci života smatraju se posebno važnima jer posljednje misli i osjećaji osobe mogu značajno utjecati na sljedeću fazu postojanja. Tibetanski budizam uči da miran um i pozitivne misli u trenutku smrti mogu olakšati prijelaz i pomoći duši u njezinom putovanju kroz Bardo, čak i ako postoji negativna karma iz prošlosti. Iako miran prolazak ne može u potpunosti eliminirati negativnu karmu, može djelovati kao važan korak prema stvaranju zasluga koje će pomoći u sljedećem životu.

Rituali i molitve nakon smrti

Kroz tibetansku tradiciju, postoji snažna veza između živih i preminulih. Nakon smrti, molitve, meditacije i rituali imaju ključnu ulogu u pomaganju duši da prođe kroz Bardo i da se pripremi za povoljno ponovno rođenje ili prosvjetljenje. Obitelj preminulih, zajedno s redovnicima, često provodi rituale poput recitiranja svetih tekstova. Tibetanska knjiga mrtvih (Bardo Thödol) je jedan od najvažnijih tekstova koji se koristi u ovim ritualima, jer opisuje različite faze kroz koje duša prolazi i daje upute kako se nositi s tim izazovima.

Posebno značajan trenutak dolazi 40 dana nakon smrti, kada se vjeruje da duša ulazi u posljednje faze Bardo stanja. Tada se duša suočava s karmičkim silama koje određuju njezinu sudbinu u sljedećem životu. Ritualne molitve i meditacije obitelji i redovnika imaju ključnu ulogu u pružanju podrške duši da prođe kroz ovaj prijelaz što mirnije.

Nebeski pokop: Praksa tibetanske tradicije

Jedna od najpoznatijih tibetanskih pogrebnih praksi je nebeski pokop. Ova praksa se temelji na vjerovanju u prirodni ciklus života i smrti, gdje tijelo nakon smrti treba vratiti prirodi. Pokojnici se postavljaju na planinsku visoravan, gdje ih ptice grabljivice jedu. Ova praksa simbolizira altruizam jer omogućava tijelu da postane hrana za druga bića, a duša prelazi u Bardo.

Nebeski pokop ima snažnu povezanost s tibetanskim shvaćanjem ciklusa ponovnog rođenja. Nakon smrti, duša se odvaja od tijela i ulazi u Chikhai Bardo, prvi dio Bardoa. Tijekom ove faze, duša se suočava s intenzivnim svjetlima i zvukovima, a ako je dovoljno prosvijetljena, može prepoznati te fenomene kao izraz svoje istinske prirode. Ovo prepoznavanje vodi dušu prema oslobođenju.

Faze Bardoa: Prilike za oslobođenje

Tijekom Bardo stanja, duša ima nekoliko prilika da postigne oslobođenje, a ključna faza je Chonyid Bardo, poznata i kao Bardo stvarnosti. U ovoj fazi, duša doživljava vizije božanstava i demona koji odražavaju njezinu karmu. Ako duša prepozna ove vizije kao manifestacije vlastite svijesti, može postići oslobođenje. Ova faza je ključna jer pruža priliku za izlazak iz ciklusa ponovnog rođenja.

Ako duša ne postigne oslobođenje u ovoj fazi, prelazi u treći Bardo, poznat kao Sidpa Bardo. U ovoj fazi duša se priprema za ponovno rođenje, a vizije budućih roditelja i karmičkih utjecaja odražavaju njezinu buduću sudbinu. Karma i svijest igraju ključnu ulogu u oblikovanju ovog procesa.

Zaključak

Tibetanska vjerovanja o smrti i ponovnom rođenju duboko su ukorijenjena u učenjima o karmi i Bardo stanjima. Prema tim učenjima, smrt nije kraj, već prijelazna faza u kojoj duša ima priliku postići prosvjetljenje ili se pripremiti za ponovno rođenje. Kroz molitve, rituale i meditacije, živući pomažu preminulima na njihovom putovanju, dok karma i svijest oblikuju njihovu buduću sudbinu. Bardo se smatra ključnim trenutkom u kojem duša može postići oslobođenje ili ponovno rođenje, vođena vlastitim djelima i karmom.

Preporučujemo